Ühes Kogumispäeviku autovaba maikuuga jõudsid õnneks kätte ka soojad ja suvised jalgrattailmad, mis teevad auto koju jätmise eriti lihtsaks ja nauditavaks. Jalgratast kevadel talvekorterist välja ajades tuleks teda aga kindlasti esmalt uueks hooajaks ette valmistada ja teostada kevadine hooldus. Esiteks sellepärast, et korralikult hooldades kestab jalgratas – nagu iga teinegi asi – lihtsalt kauem. Kui ratast korrapäraselt hooldada, ei satu rattaomaink olukorda, kus olulised jupid on purunenud ja vajavad kõik ühekorraga remontimist-väljavahetamist. Kõige olulisem kõigist jalgrattahoolduse kasuks rääkivatest argumentidest on aga sõidumugavus – oma kaherattalist sõpra korralikult hooldades tagad endale märkimisväärselt meeldivama sõiduelamuse. Pidurid ei vilise, kett ei kõrise, käigud lülituvad kergelt ja viperusteta. Jalgratta hoolduseks on võimalik pöörduda remonditöökotta, kus ratas põhjalikult üle vaadatakse ja uueks hooajaks ette valmistatakse. See töö on aga jõukohane igale jalgrattaomanikule ning poole tunni kuni tunniga saab ratta hooldatud ka kodustes tingimustes. Nii ei säästa sa mitte üksnes hooldusele kuluvat raha, vaid ka aega – kevadised ootejärjekorrad on remonditöökodades pikad ja hoolduse teostamist ei tehta reeglina ootetööna. Ja autovabal kuul juba mitu päeva rattata läbi ei aja…
Kuidas siis ise jalgratast hooldada?
Vaja läheb: rattapumpa, puhastustarvikuid (ämber, pehme hari, puhastusvahend), kuuskantvõtmete komplekti, lehtvõtmete komplekti, jalgrattaketi õli
Puhastamine
Alusta jalgratta hooldamist selle puhastamisest. Ratta puhastamiseks võta ämber vett ning pehme hari (mulle meeldib kasutada auto valuvelgede pesemiseks mõeldud sabaga harja pilt). Puhastusvahendina võib kasutada rattapoes müüdavat spetsiaalset jalgratta puhatusvahendit, aga selle puudumisel võib kasutada ka näiteks autošampooni või väikest kogust nõudepesuvahendit pesuvees. Põhiline on see, et et kogu pesuvahend saaks pärast maha loputatud – eriti tähtis on loputada pidurid ja velgede pidurduspinnad (ketaspidurite puhul pidurikettad).
Alusta kõige mustematest osadest nagu kett, hammasrattad, veljed. Kanna pesuvahendi lahus harja abil peale, lase hetk mõjuda, hõõru harjaga mustus lahti ning ning loputa. Veevooliku puudumisel saab loputamiseks kasutada kastekannu. Seejärel puhasta kogu ülejäänud ratas – raami alumine külg, porilauad, pakiraam.
Kui ratas on kuivanud, alusta visuaalse seisukorra hindamisega.
Vaata hoolikalt üle rehvid, et need ei oleks mõranenud. Mõranenud rehv võib sõidu ajal ootamatult puruneda ning on seega mõistlik välja vahetada. Kontrolli rehvirõhku, vajadusel pumpa. Õige rõhu leiad rehvi külgseinalt. Rusikareeglina käib laiemas maastikuratta rehvis 2,5-3,5 bar ning kitsamas ja kiiremas hübriid- või manateeratta rehvis 4-8 bar.
Seejärel vaata üle kõik trossid – eriti kohtades, kus need on kinnitatud piduri või käiguvahetaja külge.
Kui tross on katki (mõned kiud on lahti), siis tuleks see välja vahetada. Ka selle tööga saab soovi korral omal käel hakkama. Õpetuse, kuidas seda teha, leiab Youtube’ist.
Kui rattal on elektrilisi lisasid (tuled, spidomeeter), siis vaata üle ka nende olukord ja veendu, et need töötavad.
Võta ühe käega kinni rehvist ning teise käega raamist/sadulast ning loksuta kergelt ratast küljelt-küljele, samal ajal jälgides, et ratta ja raami vahel ei oleks tuntavat loksu. Kui rattal on külgsuunas loks, siis tuleks laagreid reguleerida. Kuna laagrite reguleerimine vajab spetsiaaltööriistu, siis soovitan selle tegemiseks pöörduda rattatöökotta.
Seejärel vaata üle trossi abil töötavad mehhanismid: pidurid ja käiguvahetus.
Pidurid
Käsilinkidega pidurid peaksid liikuma kergelt ja sujuvalt. Kui pidurilinki on raske tõmmata või pidurid jäävad peale, on tõenäoliselt tross roostes või pori täis. Roostes trossi on võimalik uuesti kergelt liikuma saada kui lasta trossi kõri otsast sisse natuke aerosoolpudelis õli. Kui sellest pole kasu, siis tuleks tross vahetada.
Seejärel vaata üle piduriklotsid. Veljepiduri klotsidel on alati peale märgitud kulumispiir, mis on märgitud joonena, mille kõrval sageli kirjas “wear line“. Kui see on kätte jõudnud, tuleks klotsid vahetada.
Kui kulumispiir ei ole veel käes, aga pidurid on kehvad või pidurilink tuleb pidurit tõmmates lenksule liiga lähedale, siis tuleb trossi pingutada. Selle jaoks keera lingi juures asuvat reguleerkruvi välja ning fikseeri see stopperrõnga abil.
Käigud
Käigutrossidele rakendub sama põhimõte mis piduritele: käikude lülitamine peaks käima kergelt ja mugavalt. Kui käiguheeblite kasutamine vajab jõudu, siis oleks aeg trossivahetuseks.
Kontrolli ühtlasel kiirusel sõites (samal ajal kogu aeg rahulikult vändates), et kõik käigud lülituvad vabalt ning käiguvahetaja ei tee sõidu ajal kõrisevat või ragisevat häält. Kui käigud ei taha sisse minna (tavaliselt ei taha minna hästi väiksemalt hammasrattalt suuremale), siis tuleks (nagu piduritegi puhul) trossi natuke pingutada. Selle jaoks kasuta reguleerkruvi trossi emmas-kummas otsas, keerates seda poole ringi haaval välja poole ning iga kord tulemust katsetades, kuni käigud lülituvad hästi. Kui käigud ei taha minna suuremalt hammasrattalt väiksemale, siis on protseduur täpselt sama, lihtsalt reguleerkruvi tuleb keerata sisse-, mitte väljapoole.
Keti pingutamine ja määrimine
Käiguvahetajaga rattal hoolitseb keti pingutamise eest käiguvahetaja. Kui ratas on ilma käikudeta (või rummusisese käiguvahetusega), tuleb kontrollida keti pinget – kui kett on venimise tõttu lõdvaks jäänud, tuleb ketti pingutada. Keti pinge on õige siis, kui sõrmedega saab ketti üles-alla liigutada 1-2cm. Kett ei tohi seejuures puutuda mitte ühegi jalgratta detaili vastu (välja arvatud – kui see on olemas – ketikaitse).
Kui kett on liiga lõtv, tuleb seda pingutada. Kõige mugavam on ketti pingutada selliselt, et ratas on keeratud maha tagurpidi – lenksu ja sadula peale. Enne ratta tagurpidi keeramist pane sadula alla mingi rätik vm pehmendus, et vältida sadula kriipimist.
Keera lahti tagaratta võlli otsas olevad mutrid, kasutades selleks 15mm (vahel 17 või 19) lehtvõtit.
Suru tagaratast tahapoole samal ajal jälgides, et ratas on raami vahel sirgelt, mitte emmale-kummale poole viltu:
Hakka vaikselt tagaratta mutreid kinni keerama. Keera kordamööda üht ja teist poolt nii, et mõlema poole mutrid oleksid igal hetkel enam-vähem võrdselt pingutatud. Kui ühte poolt pingutada rohkem kui teist, läheb ratas raami vahele viltu ning hakkab vastu raami või pidurit käima.
Kui mutrid on uuesti kinni keeratud, kontrolli, kas kett sai piisavalt pingule.
Kui oled tulemusega rahul, veendu proovisõidu käigus, et ratas ei teeks võõraid hääli. Kui teeb, on tagaratas tõenäoliselt viltu jäänud ning seda tuleks korrigeerida.
Keti õlitamine
Alusta keti õlitamist selle puhastamisest. Kergelt määrdunud keti puhastamiseks piisab selle pühkimisest majapidamispaberiga. Raskelt määrdunud ja liivast ketti tuleks enne leotada õli lahustava puhastusvahendiga ning seejärel paberiga pühkida ja kuivatada.
Õlita ketti alati siseküljelt, sest just sisekülg on see, mis puutub kokku hammasratastega. Välisküljelt õlitamine tõmbab ketile mustust ligi, kuid ei vii õli sinna, kuhu vaja – keti ja hammasrataste vahele. Õli ei ole vaja panna palju – piisab sellest kui kogu kett on kergelt õlist niiske.
Aitäh, Miiu ja H! Ma just eile seisin nõutult kuuri all, vaatasin rattaid ja mõtlesin “Oleks vaid üks lihtne ja arusaadav juhis, kuidas ratast hooldada…” – ja näed! Olemas! Aitäh 🙂
Üks väga armas trükiviga on ka tekstis: “manateeratas”: https://www.youtube.com/watch?v=4jAfeWsGb-k
Haha, manateeratas! Nüüd ei tahagi seda ära parandada… 😀
Ja nii tore, et kasulikud saime olla. Aitäh, et kommenteerisid. 🙂